V Kategorii | tipy & triky

Oživení podvybité Li-Pol baterie

Publikováno 04 Červenec 2011 autorem Dr.LuckyLuke, 45 236x

Dnes přinášíme odpověď na další mnohokrát opakovaný dotaz čtenářů. Co s Li-pol baterií, kterou jsem zapomněl zapnutou v modelu a teď nejde nabít?

Li-pol baterie

Li-pol baterie

Ihned na začátku Vás musíme varovat, že všechny rady a postupy v tomto článku uvedené mohou být nebezpečné a mohou vést až k explozi baterie, případně k dalším navazujícím škodám. Pokud budete oživení zkoušet, děláte vše na své vlastní riziko! Buďte VELMI opatrní a baterii věnujte zvýšenou pozornost nejen po dobu nabíjení, ale také i dlouho poté!!!

Možná se vám to už stalo, možná vás to teprve čeká, ale třeba vás to ani nikdy nepotká. Řeč je o Li-pol baterii, která je podvybitá (napětí na článek je pod třemi volty). Může to být například delším pobytem letadla v koruně stromů, pouhou zapomětlivostí (neodpojení baterie) a podobně. O této baterii by se dalo říct, že už je po smti a jedinné, co s ní jde udělat je ponořit ji do slané vody a potom směr sběrný dvůr. Protože ale víme, jací jsme, často nám začne vrtat hlavou, jestli by to přece jen nešlo ještě nějak zachránit. Vždyť ta baterie byla nová / výborná / drahá / moje oblíbená / a mnoho dalších „důvodů“ pro záchranu.

Hned ze začátku je třeba říct, že záchrana se podařit opravdu nemusí. Proto nebuďte zklamáni, že se to nepovede. Naopak můžete být jen příjemně překvapeni ve chvíli, kdy to baterka ještě „rozdýchá“.

Takže jak zachraňovat? Důležité je o kolik je baterie podvybitá a také o to, jakou nabíječku máte k dispozici. Použitelné jsou až ty inteligentnější, které mají možnost alespoň nějakého nastavení. S maličkými nabíječkami ze setu oživení asi nezvládnete.

První možností, která ještě alespoň trochu zachovává princip nabíjení Li-xx baterií, je změna typu baterie na nabíječce. Li-pol baterie má nominální (střední uváděné) napětí 3,7 voltu na článek. Nabíječka přitom počítá s nějakým minimálním napětím vybité baterie. Pokud je napětí pod úrovní tohoto pro nabíječku minimálního, tak nabíjet nezačne. Jenže nabíječky nejsou zase tak chytré, jak se tváří a dají se jednoduše oklamat. Pokud změníte typ nabíjené baterie na Li-Ion, bude rázem minimální napětí nižší. Li-Ion baterie mají totiž nižší nominální napětí (3,6V na článek) a tím pádem i nižší minimální napětí po vybití.

Pokud tedy máte možnost změnit typ baterie, změňte jej a poškozenou baterii dejte nabíjet (nebo ještě lépe balancovat) jako Li-Ion baterii ALE NÍZKÝM NABÍJECÍM PROUDEM! Tím nízkým myslíme opravdu nízký, 0,1 až 0,2 A (100 až 200 mA). Pokud se nabíječka „chytne“ a začne s nabíjením, je ještě docela velká šance, že se baterie vzpamatuje. Baterii nabíjejte v tomto režimu tak dlouho, dokud napětí na jejich článcích nevyroste na nejméně 3,3V na článek. Poté nabíjení přerušte, změňte typ baterie na správný (Li-pol) a v nabíjení OPĚT NÍZKÝM PROUDEM pokračujte. Po celou dobu nabíjení baterii kontrolujte a mějte pod dohledem. Jestli se začne nafukovat nebo ohřívat, okamžitě nabíjení přerušte, baterii umístěte na nehořlavé místo, z jejího okolí taktéž odstraňte vše hořlavé a po několik hodin ji pozorujte, jestli nedochází k dalším změnám. Baterie může být natolik poškozena, že pokus o opravu nevydrží a bude jen dále degradovat. V tomto případě ji raději vykoupejte ve slaném nálevu, než abyste riskovali dalšími pokusy o její oživení.

Když bude nabíječka tvrdošíjně odmítat začít nabíjení i po změně typu baterie na Li-Ion, pak není ještě vše ztraceno. Můžete zkusit změnit typ (pokud to nabíječka umí) na ještě jiné Li-xx baterie. Například Li-Ta, nebo Li-Ph baterie mají ještě nižší napětí článků.

Druhou možností, jak se pokusit baterii oživit je nabíjení v režimu Ni-XX baterií. Ten je ale mnohem nebezpečnější, než první způsob. Jde hlavně o to, že nabíječka nebude v NI-XX režimu hlídat správná koncová napětí a může tak baterii i přebíjet (na vyšší, než maximální napětí). Při nabíjení Ni-XX článků se totiž nabíječka zjednodušeně řečeno snaží přes baterku protlačit nastavený proud nezávisle na napětí, které na něm je. A to může vzrůst nad maximum, které Li-pol baterie ještě zvládne. A jak je známo, Li-pol baterie při přebíjení rády vzplanou (ovšem i zde závisí na tom, jak moc se baterie přebíjí).

Postup při oživení pomocí druhé metody je tedy následující. Špatnou Li-pol baterii připojte k nabíječce na které nastavíte typ baterie na NiCD, nebo NiMH. Nabíjecí proud zvolte opět velmi malý (100 – 200 mA) a začněte nabíjet. Ve chvíli, kdy napětí na baterii dosáhne hodnoty 3,3V na článek, tak nabíjení přerušte a podobně jako v prvním případě dejte baterii nabíjet nízkým proudem v Li-pol režimu. Po celou dobu nabíjení baterii kontrolujte a mějte pod dohledem. Kontrolujte napětí na baterii a pokud to začne přesahovat maximální dovolené napětí (4,2V na článek), nebo jestli se začne baterie nafukovat nebo ohřívat, okamžitě nabíjení přerušte, baterii umístěte na nehořlavé místo, z jejího okolí taktéž odstraňte vše hořlavé a po několik hodin ji pozorujte, jestli nedochází k dalším změnám. Baterie může být natolik poškozena, že pokus o opravu nevydrží a bude jen dále degradovat. V tomto případě ji raději vykoupejte ve slaném nálevu, než abyste riskovali dalšími pokusy o její oživení.

Ikdyž se vám tímto způsobem podaří baterii oživit, pořádně si ji označte a zacházejte s ní a používejte ji jako poškozenou. To znamená vyšší ostražitost při jejím skladování, nabíjení a hlavně větší ostražitost při používání. Baterie už nikdy nebude taková, jako před její „nehodou“. Prostě se na její další fungování dívejte jako na její „posmrtný život“.

V každém případě používejte při nabíjení VAK PRO BEZPEČNÉ DOBÍJENÍ BATERIÍ

který odvede medvědí službu při případném výbuchu baterie. Vak by ostatně měl patřit do povinné výbavy každého zodpovědného modeláře. Drobná investice která se vyplatí – zakoupit jej můžete třeba zde.

.

.

21 Komentáře ke článku

  1. fikus říká:

    No kamarádi, je to hraní si s ohněm, já už bych to nezkoušel. mám rád svůj domeček a dílnu a nerad bych vyhořel od baterek. :(

  2. Tora-Team říká:

    Pokud je baterie už podvybitá, nedoporučujeme zkoušet. Za ten risk Vám to opravdu nestojí. Radši si pořiďte novou / drahou / dobrou / oblíbenou Pokud jste kutilové, máte místo kde to vyzkoušet a máte tu kuráž tak prosím, ale jak autor zmínil, děláte vše na vlastní riziko.

    Mimochodem Li-Fe jsou bezpečnější.

  3. Tomáš říká:

    Plně se připojuji ke kolegovi .Kdo zažil explosi lipolek tak ví o čem se mluví .Když to chce někdo zkusit tak někde venku .

  4. Marek říká:

    Mám zkušenosti se starou nabíječkou Ni CD , baterky byly skoro vybité navít na 3 V a pak LI-Po balancovat ale stejně jsem je nabil a fungují dodnes, Jen nabíjet pod dohledem M.

  5. Honza říká:

    … jo, hazardéři jsou různý. Nedavno jsem v jednom RC obchodě potkal pána, kterej do letadla cpe LiPolky nafouklý jako balon :-) … a to moc nepřeháním. Byl to myslim 6ti článek a na každou stranu o dobrej centimetr vyboulený.

  6. Eis říká:

    Lipolku jsem též oživil na nicd a chodí dobře, ale chce to dozor. Nicd od Walkery mi začala hořet i bez jakékoliv příčiny 14 dní jsem se jí nedotkl. roztavila se celá. foto mám

  7. Joza říká:

    Nemalujte certa na zed. My uz jich ozivovali spousty NiCD programem a slouzej dal bez jedinyho problemu. Chudaka zacatecnika matete, jak kdyby to bylo kdovijak nebezpecny. To jsou minimalni procenta o kterych mluvite..takze klidek

  8. Jan říká:

    Uletěl mi el.větron po třech tydnech mi ho kamarád dones baterie byla ještě zapojená nabiječku jsem nastavil misto 3s na 2s jak se chytla nastavil jsem ji na 3članek s balancerem je ok.hlidat a kontrolovat.nestrašte vybuchem použivejte mozek.

  9. etienne říká:

    Vůbec bych se toho nebál. Sám jsem oživil cca 20 LiIonek. Postup mám ale jiný – nastavím zdroj na 3,6 V a přes odpor pouštím 5mA. Až dosáhne baterka 3,5V, tak nasadím nabíječku na 100mA. Pak už přes nabíječku vybiju a nabiju jmenovitým proudem. Pokud se nenafoukne, nebo nemá výrazně menší kapacitu, tak ji normálně zařadím mezi používané.

  10. Wajgel říká:

    Povedlo se mi ozivit i baterku s 1.06V na jednom clanku podobnym zpusobem.

  11. Tomáš říká:

    Ahoj, mám dotaz: proč se mi pořád nafukují baterky na heli 2200mAh 3S? Nabíjí. Prodem 1C s balancérem, vybijím tak na 3,6 V. Používám je málo, jednou za čas, ale ukládám je plně nabité. Slyšel jsem, že by se měly nabít na 3,8V a pak uložit. Je tohle příčinou nafukování?
    Dík T.

  12. rapo říká:

    Ozivoval jsem nekolik jednoclankovych lionek a vzdy uspesne. Na zdroji s proudovym omezenim nastavim desitky mA a pockam az napeti vyleze na cca 3V, trva to par minut. Pak zdroj odpojim a dam nabijet na standardni nabijecku…

  13. Dalibor říká:

    Nechal jsem Lipo jednočlánek 750mAh i s vrtulníkem přes noc na vrbě. Když se mi ho druhý den podařilo sundat, tak měla baterka 1,5V. Nechal jsem ji být a během dne se vrátila na 2,4V. To na nabíjení nestačí, proudem 100mA ze stabilizovaného zdroje jsem ji vytáhnul nad 3,2V a pak použil nabíječ Turnigy Accucell 8150, na který nedám dopustit, a malým proudem cca 200mA nabil na napětí pro „skladování“ kolem 3,8V a až po dvou dalších dnech jsem ji začal používat a s překvapením jsem zjistil, že to na ní nezanechalo žádné následky a „letí“ stejně jako nová. Takže pokud není podvybitá dlouho, tak lze oživit, takovou mám zkušenost.

  14. OK-ZBK říká:

    Jakékoliv „podvybité“ akumulátory Li-pol, nebo Li-on lze oživit s úspěchem, pokud nebyly vybité delší dobu. Stačí připojit k nabíječi NiCd nebo NiMH s regulací proudu a ten nastavit maximálně na 1/10 kapacity oživovaného akumulátoru. Napětí na oživovaném akumulátoru necháme narůstat tak dlouho, dokud nedosáhne napětí nejméně 3,6V na článek. Poté nabíjíme klasicky na nabíječi Li-pol, nebo Li-on. Pokud máme pouze nabíječ na Li-pol, nebo Li-on, pomůžeme si k oživení například akumulátorem 12V s předřadným rezistorem 100Ω/2W, nebo místo rezistoru použijeme žárovku 12V/2W. Oživování provádíme pod stálým dozorem!!! Vše uvedené provádíte na vlastní riziko!!! Zatím bylo oživování a následné nabití vždy úspěšné.

  15. Embie říká:

    Ahoj, taky bych se toho vůbec nebál. Baterku Zippy Flightmaxx 4000mAh 2S jsem nechal asi týden v zapnutém autě. Ani měřič napětí nedokázala rozsvítit. Naštvanej jsem ji kopnul na NiMH režim na Turnigy Accucell 6, když se napětí přehouplo přes nějaký tři volty, nechal jsem ji pomalu dobít asi 1/10C až do úplného nabití a když jsem ji dal do auta, světe div se, dneska nepoznám, která to byla. Takže v pohodě, ale taky na takovéhle pokusy doporučuji nehořlavé prostředí, já to třeba dávám do starého hrnce :)

  16. Juják říká:

    Synci,je to betelné,že tu dáváte takové šorfy do placu.
    Díky Juják.

  17. Marek říká:

    Nejlepsi je kdyz koupite baterii za 2000 kc. Dojde vam domu baterie je nafoukla podvybita a prodejce vam poradi tento nesmysl. Nevim zda si dela srandu nebo to mysli vazne. Pochybuji o jeho o chodnich etiketach. Proste oskubat co jde.

  18. Adam říká:

    Rád bych sdělil zkušenosti z praxe, v práci často nabíjíme podbité Li-pol články z MP4 přehrávačů. Pouze přes regulovatelný zdroj a odpor na omezení produ. Na zdroji nastavíme 4,1V a dáme odpor 47 – 100 ohm podle baterie. Podaří se tím zprovoznit 90% baterek, které jsou vybity i pod 1V. Na kapacitě je to málo znatelné.

  19. morave říká:

    Jsem nováček, létám 1/2 roku. A často se divím, jak se účelně straší! Pokud se mně podaří podvybít baterie, řeším to podobným způsobem. Co nejdříve (okamžitě po vybití) připojím baterii k nabíječce. Pokud ji odmítne z důvodu podvybití, dnes to řeším takto: Udělal jsem si kablík na balancér – jeden konektor do nabíječky a k tomu paralelně 5 balancér konektorů pro 5 baterií. Vadnou baterii připojím na jeden ze pěti konektorů kablíku, který musí být zastrčen do nabíječky. K tomu připojím další, stejnou baterii paralelně, ale pouze na balanční konektor. Nabíjecí proud dám minimální. Nabíjí se tak i baterie připojená přes paralelní balanční konektor. A je po problému… Dnes, pokaždé po létání, přes balanční konektor normálně nabíjím 5 baterií Lipol a z nich pouze jedna je připojena na nabíjecí svorky nabíječky (nelze nabíjet velkými proudy). Ráno je vše nabito a vybalancováno, bez hlídání a neustálého přepojování baterií k nabíječce prázdných/nabitých. Po takovémto nabíjení jsem dříve dával ještě baterie samostatně vybalancovat. Dnes to dělám, jen když je to potřeba. Pro LiPol akumulátory (nabíjení a vybíjení) platí naprosto stejné zásady, jako pro všechny ostatní akumulátory (i olověné), ale nikdy nesmíme opomenout vlastnosti LiPol. Nic nového pod slunsem, jenom některé speciality pro LiPol. Pokud je někdo nezná, tak tomu nerozumí. Kdo tomu nerozumí, ať nic nedělá, ale také – ať do toho nemluví. Komu se to nelíbí, ať to nedělá, ale také ať nerozumuje, že to nejde. Já tímto způsobem nabíjím baterie bez dozoru (nemám na to čas). Jinak už to nedělám. Ale pozor:
    K úschově, transportu v autě a ochraně před výbuchem či požárem baterií při skladování, transportu a nabíjení, používám vždy malou příruční plechovou uzavírací kasu. Je dost silná na to, aby prohořela. V místě průchodu nabíjecích kablíků jsem jenom přihnul kraje (jeden ven, jeden dovnitř). Je to stejně drahé, ale bezpečnější, než nějaký pytlík… Taková kasa se dá běžně koupit a vejdou se do ní všechny moje baterie.
    Netušil jsem, že to takto nabíjet nesmím, protože si to někdo nepřeje. To jsem si uvědomil až po přečtení tohoto článku. Ale těm, kdo to chtějí zkusit jenom připomenu, že se prodávají sériovo -paralelní LiPol baterie (s označením např.: 3s 2p)a ty se jinak nabíjet nedají. Ani o tom uživatel neví. Kdo to chce zkusit, nejdříve si o tom něco prostudujte, ať hned na začátku neuděláte velkou škodu. Zdravím! m

  20. KOCO říká:

    Priatelia, skutočne Vám dávam radu ktorá za to stojí, v lete mi skoro vyhorel rodinný dom, prečo? Nabíjal som akupak LiPol do krásneho vrtulníka v obývačke a po 2 hod obrovský dým a nábytok v plameňoch. Už to nikdy nebudem opakovať, som elektrotechnik profík, ale tomuto by som nikdy neveril, takže fakt pozor na to.

  21. Richard říká:

    Týden zapomenutou Lipolku 350 mah 3s jsem vytáhl se zděšením z modelu.Voltmetr ukázal nulu..Nabíječ Accucel 6 nereagoval na požadavek nabíjení. Proto jsem do baterie silovými vodiči pustil asi na 10 sekund 12 V z auto nabíječky. nakrátkou dobu asi 20 s se naindikovalo na baterii cca5V a postupně klesalo k nule. To ale stačilo, abych si nachystal Accucelku na lipol režim nabíjení, nastavenou na jednočlánek.Znovu jsem do baterky naládoval 12 V, odpojil, a ihned nasadil na Accucel 6 a zahájil nabíjenív režimu jednočlánek s velikostí proudu 1C, což byl jmenovitý výkon baterie 350 mah. Nabíječka baterii převzala a nabíjela. Jakmile dosáhlo napětí 4,18 V, poslušně skončila. Další krok byl nabíjet baterku jako (dvoučlánek Bez balancování, jen silovými konektory).Po nabití“jako dvoučlánku“jsem vše stejným způsobem opakoval v režimu tříčlánek, opět jen silovými vodiči bez balancování.Světe div se, rozdíl mezi články minimální…4.18-4.16-4.20.Potom jsem vybíjecím programem baterii vybil na 3,3V na článek, nechal odpočinout cca 20 min a znovu nabil s probalancováním a proudem 0,2C. Potom byly články téměř ideálně srovnány 4.18-4.18-4,16…Jednalo se o baterii Zippy Compact 350 mah, incident se stal předloni a dodnes jede jak má..Dodnes mám v provozu mé první lipolky Zippy 2200 z roku 2008!!!Největší rozdíl mezi články je do 0,5V.Pro jistotu jsem je uzemnil do autíček, tanků a lodě.Celý pokus jsem prováděl ve starém papiňáku, zavřeném,jen měl vyřízlý malý otvor na hraně víka pro nabíjecí kabel, aby šlo víko zavřít.:-))Už jsem zažil požár lipolky ,po pádu na zem a kolega měl problém ji vykopnout z garáže..Navíc se mu v tom kalupu přilepila na botu, takže vyzout a ven s ní…Osobně, pro dlouhověkost lipolek doporučuji optimálně sestavit dohromady motor, vrtuli(převod do auta), regulátor a hmotnost modelu.Raději volím kapku silnější baterii než li je doporučena pro daný model ( namísto např. 1300 dám raději 1500 mah)Nemusím potom léta s vědomím, že se mi baterka začíná hřát a jede na hraně, když potřebuji letět naplno..Silnější mi dává jistotu,že to samé ulétám na půl až třičtvrtě plynu a baterka má rezervu.Další zásadou je pro mne nevylétávat baterii pod 3,7V na čl.Po tuto hodnotu jsou články srovnány po vabití na příjemné minimální rozdíly, max do 0,2V na článek.Jdete li např až na 3,3 V což vypíná BEC na většině obyč.regulátorů. je už baterka i dost teplá a rozchod mezi články je poněkud dramatičtější.Zažil jsem rozdíly např. 3,2-2,8-2,3!!To mi ukázalo proměření článký digitálním multimetrem.Jednoduché kapesní měřáčky za 100 kč na servisní konektory ukázaly klamavě 3,3-3,4-3,5..Jsou to jen orientační měřidla a vcelku nepřesná, byť pohotovější, než velký multimetr se speciální koncovkou.Proto raději vybíjím na 3,7 V všechny články délka letu se zkrátí cca o dvě-tři minuty, což není zas tak omezující
    Závěrem jen připomenu, jako mnozí přede mnou,veškerou manipulac, jak nabíjení, vybíjení a pokusy tohoto typu, zde probíraného dělejme pouze na vhodném místě, pod dozorem a pokud nabíjíme až na další víkend, klidně dejme baterkám 0,5C.Odpočinou si při nabíjení a odmění se nám dlouhou výdrží.(což platí u baterií, které nejsou nuceny jet na velkém zatížení-3D akrobaty, vrtulníky a soutěžní létání-ježdění)

Přidej svůj názor nebo komentář!

Advertise Here